Vajon hányan tudják helyesen leĂrni ezt a rĂ©gen oly sokat játszott szĂłjátĂ©kot a mai fiatalok közĂĽl Ă©s hányan vannak olyanok, akik játsszák mĂ©g egyáltalán? Ketten, vagy akár többen is játszhatják Ăşgy, hogy valaki gondol valamire, amit a másik játĂ©kos(ok)nak kĂ©rdĂ©sek feltevĂ©sĂ©vel kell kitalálnia. A nehĂ©zsĂ©g az benne, hogy a válaszok szövege kötött. Igen nem, is, nem jellemzĹ‘. A barkochba eredete, szabályai, a játĂ©k menete Ă©s nehezĂtĂ©se.
MiĂ©rt foglalkozunk egyáltalán a barkochbával? Mert Ă©rdemes a családban szĂłjátĂ©kokat játszani. Akár utazáskor, nyaraláskor a vĂzparton, vagy bármikor. A gyerekek agyát is megmozgathatjuk vele, kiszakĂthatjuk Ĺ‘ket az egyhangĂş okostelefon böködĂ©sbĹ‘l, lerángathatjuk Ĺ‘ket a facebookrĂłl Ăşgy, hogy mĂ©g Ă©lvezni is fogják. Ez tuti!
A barkochba eredete
Nem játĂ©knak indult, egy vĂ©res törtĂ©net áll a barkochba kialakulása mögött- Ărja a wikipĂ©dia. A legenda szerint az Ăłkori zsidĂł Bar Kochba nevű uralkodĂł elĂ© vittek egy kirabolt Ă©s megcsonkĂtott embert. A rablĂłk a szerencsĂ©tlennek a nyelvĂ©t is kivágták, hogy ne vallhasson ellenĂĽk. Bar Kohba azonban olyan kĂ©rdĂ©seket tett fel, amelyekre az áldozat egyszerű biccentĂ©ssel vagy fejrázással felelhetett, azaz vagy igent, vagy nemet mondott a feltett kĂ©rdĂ©sekre. Az uralkodĂł olyan ĂĽgyesen kĂ©rdezgetett, hogy az egyszerű válaszok alapján is egyĂ©rtelműen kiderĂĽlt, kik csonkĂtották meg Ă©s rabolták ki a szerencsĂ©tlent.
A játék menete
Legalább ketten kellenek ehhez a szĂłjátĂ©khoz, de akár többen is játszhatják. Az egyik játĂ©kos gondol valamire, amit a többinek ki kell találnia kĂ©rdĂ©sek segĂtsĂ©gĂ©vel. Az Ăłkori törtĂ©nethez kĂ©pest a barkochba során adott válaszok az igen Ă©s a nem mellett megengedik az is Ă©s a nem jellemzĹ‘ válaszokat is, sĹ‘t cĂ©lszerű a „nem tudom” választ is engedni, hiszen jobb a kĂ©rdĂ©st a levegĹ‘ben hagyni, mint egy rossz válasszal tĂ©vĂştra vinni a kĂ©rdezĹ‘t.
Az utolsó kérdés a rákérdezés, azaz ekkor kell kitalálni azt, mire gondolt a játékostárs. Ha sikerült, akkor a kérdező nyert, ha nem, akkor az nyerte a játékot, aki az adott dologra gondolt.
A barkochba nehezĂtĂ©se
Ha gyakorlott játĂ©kosok találkoznak, akkor kĂ©tfĂ©le mĂłdon szokták megnehezĂteni a játĂ©k szabályait. Az egyik, amikor meghatározzák azt az idĹ‘intervallumot, amelyen belĂĽl rá kell kĂ©rdezni a megoldásra. Ez nyilván fokozhatĂł Ă©s a kezdeti 10 percbĹ‘l lehet akár egy-kĂ©t perc is.
A másik mĂłdszer a nehezĂtĂ©sre, amikor meghatározzák, hogy hány kĂ©rdĂ©st tehet fel a kĂ©rdezĹ‘ összesen. Nyilván több kĂ©rdĂ©sbĹ‘l Ă©s válaszbĂłl egyszerűbb a feladvány kitalálása.
Röviden ennyit a barkochbárĂłl. A szabályok rugalmasak, mindenki Ăşgy játssza ezt a játĂ©kot, ahogy Ă©pp kedve tartja. Lehet „vĂ©rre menĹ‘” családi bajnokságokat szervezni, vagy Ă©pp csak azĂ©rt játszani, hogy elĂĽssĂĽk a várakozást pĂ©ldául egy hivatalban.
JĂł játĂ©kot kĂvánunk!