Gondoltam valamit – a barkochba

Egy elfeledett szójáték: a barkochba
Vajon hányan tudják helyesen leírni ezt a régen oly sokat játszott szójátékot a mai fiatalok közül és hányan vannak olyanok, akik játsszák még egyáltalán? Ketten, vagy akár többen is játszhatják úgy, hogy valaki gondol valamire, amit a másik játékos(ok)nak kérdések feltevésével kell kitalálnia. A nehézség az benne, hogy a válaszok szövege kötött. Igen nem, is, nem jellemző. A barkochba eredete, szabályai, a játék menete és nehezítése.

Miért foglalkozunk egyáltalán a barkochbával? Mert érdemes a családban szójátékokat játszani. Akár utazáskor, nyaraláskor a vízparton, vagy bármikor. A gyerekek agyát is megmozgathatjuk vele, kiszakíthatjuk őket az egyhangú okostelefon böködésből, lerángathatjuk őket a facebookról úgy, hogy még élvezni is fogják. Ez tuti!

A barkochba eredete

Nem játéknak indult, egy véres történet áll a barkochba kialakulása mögött- írja a wikipédia. A legenda szerint az ókori zsidó Bar Kochba nevű uralkodó elé vittek egy kirabolt és megcsonkított embert. A rablók a szerencsétlennek a nyelvét is kivágták, hogy ne vallhasson ellenük. Bar Kohba azonban olyan kérdéseket tett fel, amelyekre az áldozat egyszerű biccentéssel vagy fejrázással felelhetett, azaz vagy igent, vagy nemet mondott a feltett kérdésekre. Az uralkodó olyan ügyesen kérdezgetett, hogy az egyszerű válaszok alapján is egyértelműen kiderült, kik csonkították meg és rabolták ki a szerencsétlent.

A játék menete

Legalább ketten kellenek ehhez a szĂłjátĂ©khoz, de akár többen is játszhatják. Az egyik játĂ©kos gondol valamire, amit a többinek ki kell találnia kĂ©rdĂ©sek segĂ­tsĂ©gĂ©vel. Az Ăłkori törtĂ©nethez kĂ©pest a barkochba során adott válaszok az igen Ă©s a nem mellett megengedik az is Ă©s a nem jellemzĹ‘ válaszokat is, sĹ‘t cĂ©lszerű a „nem tudom” választ is engedni, hiszen jobb a kĂ©rdĂ©st a levegĹ‘ben hagyni, mint egy rossz válasszal tĂ©vĂştra vinni a kĂ©rdezĹ‘t.

Az utolsó kérdés a rákérdezés, azaz ekkor kell kitalálni azt, mire gondolt a játékostárs. Ha sikerült, akkor a kérdező nyert, ha nem, akkor az nyerte a játékot, aki az adott dologra gondolt.

A barkochba nehezítése

Ha gyakorlott játékosok találkoznak, akkor kétféle módon szokták megnehezíteni a játék szabályait. Az egyik, amikor meghatározzák azt az időintervallumot, amelyen belül rá kell kérdezni a megoldásra. Ez nyilván fokozható és a kezdeti 10 percből lehet akár egy-két perc is.

A másik módszer a nehezítésre, amikor meghatározzák, hogy hány kérdést tehet fel a kérdező összesen. Nyilván több kérdésből és válaszból egyszerűbb a feladvány kitalálása.

Röviden ennyit a barkochbárĂłl. A szabályok rugalmasak, mindenki Ăşgy játssza ezt a játĂ©kot, ahogy Ă©pp kedve tartja. Lehet „vĂ©rre menĹ‘” családi bajnokságokat szervezni, vagy Ă©pp csak azĂ©rt játszani, hogy elĂĽssĂĽk a várakozást pĂ©ldául egy hivatalban.

Jó játékot kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top