Információs Kommunikációs Technológiák alkalmazása az óvodai nevelésben

Információs Kommunikációs Technológiák alkalmazása az óvodai nevelésbenMíg az iskolák esetén az az általános elfogadott nézet, hogy szükség van rá, sőt elengedhetetlen az Információs Kommunikációs Technológiák (röviden: IKT) alkalmazása az oktatásban, addig az óvodai nevelésben kételyek fogalmazódhatnak meg egyesekben, hogy a kicsi gyermekek esetén mi szükség van erre. Az alábbiakban körbejárjuk a gyermek, az óvodapedagógus és a szülő szempontjából az IKT alkalmazásának jelentőségét az óvodás korú gyermekek nevelésében.

A gyermek már egészen apró korban észreveszi, hogy apa folyton a számítógép előtt ül, a nagyobb testvér le sem teszi a telefonját és anya főzés közben is a tabletjét bámulja. A legfogékonyabb korban ezek a példák megragadnak, ráadásul a különböző kütyük színes, mozgó képei mágnesként vonzzák a kicsik figyelmét a képernyőkre.

Lehet ezt az érdeklődést elfolyatni? Aligha, ezért célszerű odahaza és az óvodában is inkább a nevelés javára fordítani! Az IKT eszközökkel színesebbé, hatékonyabbá és örömtelibbé tehető a nevelés. Az óvodában ezért jó, ha a gyermekek megismerkednek az alapvető számítástechnikai eszközök használatával, képesek használni az óvodás korúaknak írt szoftvereket. Ezzel egyrészt megfelelően felkészülnek az iskolában hangsúlyosabb informatikai feladatokra, másrészt megnyílik előttük egy új út a tájékozódáshoz, információ szerzéshez.

Az óvodapedagógus – ha lehetősége van rá – a mindennapjaiban használja az IKT eszközöket. Nem a szalagos magnóról szól a zene a kicsiknek, hanem a laptopot köti az erősítőre, már nem olyan nagy divat a diavetítő, sokkal kényelmesebb és egyszerűbb a projektorral kivetíteni a mesét.

Okostelefon az óvodáskorú gyermek kezében?

Az informatika a nevelői felkészülésben is hihetetlen előrelépést jelent. A pedagógus szinte kimeríthetetlen szakmai anyagot talál az interneten, ami lehetővé teszi szakmai fejlődésének kiszélesedését. Szinte azonnal megismerheti a korszerű nevelési módszereket a szakmai anyagok böngészése, áttanulmányozása közben észrevétlenül önálló továbbképzést végez.

Az óvodás korú gyermekek esetén rendkívül fontos a szülő szerepe az információs eszközök megismertetésében és a megfelelő használat elsajátításában. Ne a fegyelmezés eszköze legyen a tablet és ne azért adja az okostelefont a gyerek kezébe, mert azzal legalább nyugton van!

Célszerű a óvodai szülői értekezleteken ezzel a témával külön is foglalkozni. Felhívni a figyelmet az informatikai eszközök helyes használatára, a szülői felügyeleti szoftverek alkalmazására és a számítógép (tablet, laptop, okostelefon) használatának korlátok közé szorítására.

Ha ezek után feltesszük magunknak a kérdést, hogy nem korai-e Információs Kommunikációs Technológiák alkalmazása az óvodai nevelésben, akkor a válasz egyértelmű: Nem!

Bokori Zoltánné, óvodapedagógus

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Scroll to top