SzĆ”mtalanszor teszik fel a kĆ©rdĆ©st a gyerekek: miĆ©rt fontos a matematika? MiĆ©rt kell egyĆ”ltalĆ”n matekot tanulni, mikor soha az Ć©letben nem lesz rĆ” szĆ¼ksĆ©g? TĆ©vedĆ©s! Lehet hogy az Ć©letĆ¼nk mĆŗlik majd egy matematikai tĆ©vedĆ©sen, mint ahogy a Bravo Two Zero iraki akciĆ³ rĆ©sztvevÅinek…
Vannak vĆ©gtelenĆ¼l egyszerű pĆ©ldĆ”ink a mindennapi Ć©letbÅl, amelyek azt bizonyĆtjĆ”k, hogy kikerĆ¼lhetetlen a matematika tanulĆ”s. TriviĆ”lis, de igaz: ha nem tudunk ƶsszeadni, kivonni, akkor becsaphatnak bennĆ¼nket a boltban, a moziban, vagy akĆ”r az utazĆ”si irodĆ”ban.
Ha kutyahĆ”zat kĆ©szĆtĆ¼nk hĆ”zi kedvencĆ¼nknek, akkor a tetejĆ©re valamilyen lejtĆ©st kell terveznĆ¼nk, hogy a csapadĆ©k ne Ć”lljon ƶssze rajta. Megint csak elÅ kell venni a matematikai ismereteinket, ha lejtĆ©st, a tetÅszerkezet mĆ©reteit ki akarjuk szĆ”molni.
TermĆ©szetesen van ennĆ©l komolyabb Ć©rvĆ¼nk is. EmlĆ©keznek arra az ĆrĆ”sunkra, melyben azt taglaltuk, hogy az elƶregedett, vagy idÅkƶzben korszerűtlennĆ© vĆ”lt katonai cĆ©lĆŗ, csillagĆ”szati, tĆ”vkƶzlĆ©si, vagy műsorszĆ³rĆ³ műholdakat nem hozzĆ”k vissza a Fƶldre, hanem egyszerűen szĆ©tlƶvik Åket? Mit gondolnak milyen precĆz matematika kell ahhoz, hogy a bolygĆ³nkrĆ³l egy, a vilĆ”gűrben – sokszor szabĆ”lytalan pĆ”lyĆ”n – keringÅ műholdat kilÅjenek?
A pontatlan szĆ”molĆ”s sokszor kƶvetelt – Ć©s kƶvetelhet a jƶvÅben is –Ā emberĆ©leteket. Ćgy volt ez a kĆ©sÅbb megfilmesĆtett Bravo Two Zero akciĆ³ esetĆ©ben is, amikor a SAS brit lĆ©gierÅ kommandĆ³sait az iraki akciĆ³juk sorĆ”n –Ā egy hibĆ”s matematikai szĆ”mĆtĆ”s miatt – nagyjĆ”bĆ³l 15 kilomĆ©terre dobtĆ”k ki attĆ³l a helytÅl, ahol az iraki rakĆ©tĆ”kat kellet volna megsemmisĆteniĆ¼k. A nyolctagĆŗ missziĆ³bĆ³l a parancsnok Ć©s a legĆ©nysĆ©g kĆ©t tagja fogsĆ”gba esett, fogva tartĆ³ik kegyetlenĆ¼l megkĆnoztĆ”k Åket. Egy katona tudott megszƶkni, a tƶbbiek meghaltak…
A matematika az Ć©letĆ¼nk fontos Ć©s kikerĆ¼lhetetlen rĆ©sze. Most mĆ”r elhiszik?