Téli gumi csere – megvárjuk az első havat vele?

Pitypangalapú gumiabroncsot tesztel a ContinentalTéli gumi használata nem kötelező, azonban október vége felé már van aki úgy gondolja, hogy érdemes lassan odafigyelni az időjárás jelentésre, mert az első havazás előtt akarja lecserélni az autó nyári gumiját télire. A gondolat dicsérendő – hisz sokan közlekednek télen is nyári gumival – azonban nem érdemes a havazást megvárni, ám az időjárás jelentés figyelése jó ötlet. Mikor kell téli gumira váltani, érdemes-e inkább négy évszakos, vagy használt téli gumit vásárolni?

Tévhit, hogy a téli gumi használata a havazás miatt fontos, kizárólag a havas, csúszós utakon funkcionál jól. A hideg évszakokban – az alacsony hőmérséklet miatt – megváltozik a gumi tapadási tulajdonsága, a melegben időjárásban megfelelőnek tartott értékek a hőmérséklet csökkenésével romlanak. Az autók biztonsága érdekében ilyenkor az autógumi gyártók más összetételű gumikeverékből állítják elő az abroncsokat, olyanból, ami a hideg időben jobban tapad az aszfalthoz. A téli gumi a hideg időszakban biztonságosabbá teszi a közlekedést, mert amellett, hogy a havas csúszós utakon speciális barázdáltsága révén jobban elvezeti a hólét, a száraz de hideg aszfalton is jobb a tapadása és gyorsabban meg lehet vele állni egy veszélyes helyzetben. Mikor kell elvégezni az abroncsok cseréjét? Szakemberek szerint amikor a hőmérséklet tartósan +7 C° alá csökken.

Megtévesztő lehet, ha kedvezően alakul az október végi időjárás, +15 C°körüli hőmérséklettel. A reggelek és az esték ekkor is hidegebbek és aki korán reggel autóval megy munkába, majd estefelé indul haza, annak érdemes korábban téli gumira váltani.

Felszerelte már a téli gumit az autójára?

Alternatív és pénztárca kímélő megoldás lehet egy négy évszakos gumi használata, melyről azt állítják, hogy hasonló tulajdonságokkal bír hidegben és melegben egyaránt. Mindenki maga dönti el milyen abronccsal közlekedik, azt azonban figyelembe kell venni, hogy a négy évszakos gumi teljesítménye hidegben elmarad a téli gumi mögött, melegebb időjárásban pedig nem versenyezhet a nyári gumival. Aki csak vasárnaponként használja az autóját azért, hogy a templomig elmenjen vele, annak jó megoldás lehet a négy évszakos gumi.

Szintén takarékossági szempontok miatt döntenek az emberek használt téli gumi vásárlása mellett. Ebben is többféle rizikó van, mivel nem mindenki ismeri hogyan jelzik a gyártók a gumi kopottságát, használtságát. Szakemberek 3-4 milliméter barázdamélységet még elfogadhatónak tartanak, ha a gumiabroncs kopásjelzője megengedi ezt a mélységet. Arra is figyelni kell, hogy csalók képesek a barázdamélységre utólag erre célra kialakított szerszámmal rádolgozni, azaz belevésnek a gumiba, mélyítik a kopott abroncs barázdáit.

A gumi barázdamélysége mérhető érték, azt azonban használt termék esetén nehéz eldönteni, hogy mennyit állt a garázsban, vagy esetleg olyan helyen, ahol szélsőséges időjárási körülményeknek volt kitéve. A tűző nap, az eső, a szél ellensége a guminak, öregíti azt.

Vannak olyan országok – például Ausztria – ahol megkövetelik a téli gumi használatát, sőt vannak olyan esetek, amikor hóláncnak is lennie kell az autóban. Magyarországon mindenki maga dönti el, hogy vált-e téli gumira, vagy átautózza a telet a nyári abroncsával. Magánügy – gondolhatnánk – ám az első olyan balesetnél, ahol azért csúszik autónknak egy másik, mert az alkalmatlan autógumija miatt nem tud megállni már nem fogunk magánügyként tekinteni a gumicserére. Nagyon sokszor nem csak azon múlik egy baleset elkerülése, hogy ki mennyire jól vezet autót, ezért azt mondjuk: az autó műszaki állapota nem játék.

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top