Karácsonyi vásárlási láz

Sokan úgy gondolják, hogy nagy és értékes ajándékkal kell kedveskedniük szeretteiknek karácsonykor, pedig mindannyian tudjuk, hogy tárgyakkal nem helyettesíthető a másikra fordítandó figyelem és szeretet. Ennek ellenére lassan az egész országon eluralkodik a karácsony előtti vásárlási láz. A vásárlók számára van pár hasznos tippünk, hogy valódi örömet okozzon a karácsonyi ajándék.

Akciók, hatalmas leárazások, vásárlási láz – az év végéhez közeledve mindenki az ünnepekre készülődik, sokan pedig az ajándékokat az utolsó pillanatokban sietnek beszerezni. Ilyenkor sem árt tisztában lenni azonban néhány alapvető dologgal, hogy az ajándékozás utáni öröm ne váljon ürömmé.

Karácsonyi ajándékok

Mit lehet tenni, ha a megajándékozottnak nem tetszik az ajándék? Tényleg visszavesznek mindent három napon belül? A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület hasznos tanácsokkal segíti a fogyasztókat.

1. Hibás, működésképtelen karácsonyi ajándék

Az első és legfontosabb tisztában lenni azzal, milyen jogok illetik meg a fogyasztót akkor, ha az ajándékul szánt termék később elromlik és hogyan léphet fel a vállalkozással szemben. Így mindig el kell rakni gondosan a kereskedőtől kapott nyugtát – ha azt nem kapta meg a fogyasztó, akkor kérje el! Ha ugyanis később az adott árucikk meghibásodik, már nem fogja tudni azt bebizonyítani, hogy a terméket tőle vette – holott hibás termék vásárlása esetén a fogyasztónak joga van elsősorban kijavításra vagy kicserélésre, másodsorban vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére, illetve a kijavíttatásra a kereskedő költségén. Ezekkel az igényekkel a kereskedővel szemben lehet fellépni (közvetlenül a gyártótól csak a kijavítás és kicserélés kérhető, ha nem felel meg a termék a vonatkozó minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a leírásban szereplő tulajdonságokkal) és persze szükség van hozzá a nyugtára vagy számlára.

A hibás termékeknél maradva, gyakran utasítják el a kereskedők a fogyasztó igényét pusztán azért, mert a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbban vásárolták meg az adott terméket. Sosem szabad ezt elfogadni, mivel ez esetben a fogyasztók ugyanúgy érvényesíthetik az előbb említett igényeket.

Emellett további dolgokra is érdemes figyelni.

2. Az eredeti csomagolás hiánya

Bizonyos vállalkozások ugyanis sokszor próbálják a fogyasztók jogait egyéb mondvacsinált okokra való hivatkozással korlátozni. Ide tartozik például az az eset, amelyről az Egyesületnél megkereséssel élő fogyasztó számolt be: a kereskedő elutasította a 200.000 Ft-ért vásárolt és másnap teljesen tönkrement laptop cseréjét, mivel azt „csak az eredeti csomagolás megléte esetén kötelessége teljesíteni.” Ne dőljenek be a fogyasztók az ilyen és ehhez hasonló próbálkozásoknak.

Jogszabály

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 7. §-a értelmében ugyanis, ha a fogyasztó tartós fogyasztási cikket vásárol, és az a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodik, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. Ez esetben még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna.

3. A három napos hatály

Itt rögtön szólni kell arról a fogyasztói tévhitről – és ennek a Karácsony különösen aktualitását adja -, amelyet a köztudatban csak „3 napos szabály”-ként emlegetnek. Ez alapján azt hiszik a vásárlók, hogy bármilyen terméket három napon belül minden további nélkül visszavihetnek és visszakérhetik annak vételárát. E régi szabály már régen nem él, azt tévesen keverik az előbb említett, csak a tartós fogyasztási cikkek esetében érvényes rendelkezéssel. Emellett jó, ha tudják a fogyasztók azt is, hogy csak minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért a kereskedővel szemben. Ha tehát a megajándékozottnak esetleg nem tetszik az árucikk vagy például az adott termék mérete, de az nem hibás, úgy nem kérhető annak cseréje, sem pedig a vételár leszállítását vagy annak visszatérítése. Bizonyos kereskedők az Ünnepekre tekintettel mégis azzal biztatják a vásárlót, hogy az ajándékot akkor is kicserélik, amennyiben az nem nyeri el később a megajándékozott tetszését. Ez fogyasztóbarát magatartás, viszont az ördög nem alszik: célszerű ezért e kereskedői ígéretet ráíratni a vételár ellenében kapott számlára-nyugtára, amivel később a fogyasztó reklamálni tud.

4. Mit tegyünk, ha az ajándék elromlik, tönkremegy?

Az árucikkek legtöbbje esetében a vásárlástól számított két évig lehet kérni többek közt a kijavítást és kicserélést. Ha az ajándék tönkremegy az első hat hónapon belül, a kereskedőnek be kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlást követően keletkezett. Ha erre nem képes, akkor teljesítenie kell a fogyasztó igényét. A maradék másfél évben pedig már a fogyasztónak kell azt igazolnia szakvéleménnyel, hogy eleve hibás terméket kapott a vásárláskor. Ez alól kivételt képeznek például a tartós fogyasztási cikkek (például: LCD tv-k és okostelefonok 10.000 Ft vételár felett). Ezekre ugyanis kötelezően egy éves jótállás vonatkozik, ez alatt végig a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy ő még hibátlan terméket értékesített. Ha az ajándék elromlik, akkor reklamálni kell a kereskedőnél, aki erről jegyzőkönyvet köteles felvenni. Meglehet, hogy ezt elmulasztja – a fogyasztó ez esetben is jelezheti igényét a Vásárlók Könyvében, ezért ilyen esetben ebbe kell a panaszt bejegyezni. A bejelentés egy példánya mindig a fogyasztót illeti meg. A vállalkozás ekkor köteles harminc napon belül megválaszolni a panaszt.

5. Mi van akkor, ha az interneten vásárolt termék hibás vagy nem tetszik?

Sokan rendelnek ajándékot az internetről: ez esetben a fogyasztó tizennégy napon belül a kiszállítástól számítva meggondolhatja magát, ha az mégsem nyeri el a tetszését. Még csak az sem kell, hogy ilyenkor a termék hibás legyen. A fogyasztókat ilyenkor ugyanis indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amelyet írásban kell gyakorolni. A terméket ekkor a fogyasztó saját költségén kell visszajuttatni a vállalkozásnak, amely köteles visszautalni a kifizetett vételárat. Vannak ugyanakkor bizonyos termékek, amelyek esetén nem illeti meg a fogyasztót az elállás joga, így nem árt odafigyelni: ide tartoznak például a romlandó termékek vagy többek közt az az eset, ha a megrendelt CD-t vagy DVD-t a fogyasztó már felbontotta, esetleg a terméket magánszemélytől vásárolta.

Végül, ha a fogyasztónak akár az internetes vásárlás miatt támad vitája a kereskedővel vagy épp szóba sem állnak vele hibás termék esetén, akkor a békéltető testületek segítenek az ügy gyors és ingyenes megoldásában.

Forrás: OrientPress Hírügynökség (OPH)

{adinserter 4}

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top