5+1 tipp: mikor fogyasszanak több folyadékot a nők?

A nők életében vannak olyan időszakok, amikor indokolt, hogy az egészség megőrzése érdekében a  szokásosnál is több folyadékot fogyasszanak. Sorra vesszük ezeket, tisztázzuk mit értünk ebben az összeállításban folyadék alatt és hasznos tanácsot ad a téma  szakértője.

Lassan köztudottá válik, hogy a felnőtt nőknek két liter, a férfiaknak pedig 2,5 liter az átlagos napi folyadékbeviteli szükséglete, amit döntő részben italokból és 20-30%-ban szilárd táplálékból kellene fedezni. Mégis érdemes a folyadékpótlás kapcsán néhány módosító tényezőre felhívni a hölgyek figyelmét – javasolják az Európai Hidratációs Intézet (EHI) szakértői –, hiszen a női test az élet során jelentős változásokon megy keresztül.
Kristály tiszta víz

1.Tipp: A babavárás időszaka

A különböző női életciklusokban jelentősen módosul a tápanyag- és folyadékszükséglet. Ez leginkább a babavárás időszakában változik meg számottevően. A várandósság alatt kb. napi 3 dl-rel, a szoptatás alatt pedig akár 1 literrel is megnő a kismamák folyadékigénye.

2. Tipp: menstruációs időszak

Érdemes a havi ciklus idején is egy pohár folyadékkal megnövelni a napi folyadékbevitelt, hiszen ilyenkor a hormonális változások, a kissé megemelkedett testhőmérséklet és a szervezet nagyobb folyadék visszatartó ereje indokolttá teszik ezt.

3. Tipp: a menopauza időszaka

A menopauza idején pedig sorra jönnek elő a problémák: a bőr rugalmasságának csökkenése, a ráncok, szemölcsök, pigmentfoltok megjelenése, az érzékszervek romlása. A megfelelő mennyiségű folyadékbevitel ezeknek az enyhítésében, illetve késleltetésében is nagy segítség lehet.

4. Tipp: erősebb fizikai igénybevétel

A nők általában az alakjukra, így a mozgásra is odafigyelnek, ami kihat a folyadékfogyasztásukra. Az intenzív sportolásnál nemcsak a folyadékot, hanem az izzadással elvesztett ásványi sókat is pótolni kell. Ezzel többek között élvezetesebbé és kevésbé megerőltetőbbé tehetjük a mozgást. Egy-egy nagyobb fizikai igénybevételt jelentő, „izzasztó” háztartási munkánál, cipekedés, nagytakarítás, ablakpucolás, ugyancsak figyelni kell a folyadék és elektrolitok pótlására, és persze az is fizikai aktivitásnak tekinthető, ha a kisbaba után kell loholni egész nap.

5. Tipp: ha szép, sima bőrt szereténk

A női „fegyvertár” nagyon fontos kelléke a szép és egészséges bőr, nemcsak esztétikai szempontból, hiszen a bőr védelmi funkciót is ellát. A megfelelő mennyiségű folyadéknak köszönhetően simábbá válik és számos hasznos összetevőhöz is hozzájut, ezért törekedjünk a folyamatos, egyenletes folyadékellátásra, ne várjunk addig, amíg kiszárad a bőrünk. A menopauza idején erre, szintén a hormonális változások miatt, még inkább oda kell figyelni.

ásványvíz
+1 Tipp: tiszta víz, vagy ásványvíz

Fontos tisztázni, hogy folyadék alatt elsősorban a vizet (tisztított vizet) vagy az ásványvizet értjük! A kávét, az alkoholos italokat, a cukros üdítőitalokat a köznyelvben szintén folyadéknak hívjuk, de az egészség megőrzése szempontjából meg sem közelítik a tiszta víz hatását, sőt!

A szakértő tanácsa

Az italválasztásunknál a tápanyagszükségletünket is érdemes figyelembe venni – tanácsolja Antal Emese, az EHI hazai szakértője. – A nők számára pl. a kalciumban, vasban, fehérjében vagy más összetevőkben (pl. polifenolok) gazdag italok lehetnek különösen javallottak. Ha pedig az alakunkra gondolunk, ne felejtsük el az energia-egyensúlyt és válasszunk alacsony energiát tartalmazó vagy energiamentes italokat.

Tévhit! Nem attól fogyunk, ha nem iszunk eleget!

A mozgással ellentétben a súlyvesztést nem lehet a folyadékbevitel csökkentésével elérni. Sőt ha nem viszünk be elegendő folyadékot a szervezetünkbe, kénytelen lesz a vizet visszatartani. A fogyókúra alatt a folyadékbevitel csökkentése nem fogyáshoz, hanem testünk egyensúlyi állapotának felborulásához és kiszáradáshoz vezethet, ami miatt fáradtnak, szórakozottnak vagy letörtnek is érezhetjük magunkat, illetve bizonyos betegségek, pl. a húgyúti fertőzések, vesekő kialakulásának kockázatát is megnöveli. Ráadásul néha az éhségérzeten is segít, ha megiszunk egy pohár italt.

Forrás: OrientPress Hírügynökség (OPH)

{adinserter 4}

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top