Szaunázás pro és kontra

A rendszeres szaunázás erősíti a szerveztet ellenálló képességét, az influenza jellegű megbetegedéssel szemben is ellenállóbb lesz az, aki egy héten legalább egyszer kiizzadja magát a szaunában. A szaunázás azonban veszélyes is lehet egyes betegségben szenvedőknek. 

A szaunázás kiváltotta izzadással salakanyagok és méreganyagok távoznak a szervezetből. A hideg-meleg hatás egészséges váltakozása edzi az érrendszert, az egyre intenzívebb vérkeringés felpezsdülésével a szövetekbe irányuló tápellátás javul.

Talán nem tudja mindenki, de a bőrápolás egyik hatásos eszköze a szaunázás. Hatására a bőr megtisztul, a látványosan üdévé, simává válik, és a hatóanyagok befogadására ideális lesz az állapota. Bőrünktől függően alkalmazhatunk regeneráló krémet, szaunázás után általában a kozmetikusok a bőr vízháztartását fokozó anyagokat javasolják. Mivel minden ember bőre más, mielőtt vad testápolásba kezdenénk, érdemes kikérni a kozmetikus, érzékeny bőrűek esetén a bőrgyógyász véleményét!

Szauna olyan helyiség vagy külön kis faház, amelyet felfűtenek, hogy benne emberek izzadhassanak az egészség megőrzése és kikapcsolódás céljából. A forró kövekre öntött víz gőzében ücsörögnek 10-15 percig, hideg vízzel hűtik le magukat. Ezt ismételgetik két három alkalommal.

A szaunázás nem csak a testnek, a léleknek is jót tesz. A meleg jótékonyan hat az izmokra és a pszichére egyaránt, a szaunázás hatására megnő az endorfin, az úgynevezett boldogsághormon kiáramlás.

A legtöbb nyíltan használható szauna bejáratánál, vagy egyéb jól látható helyen kifüggesztik a szaunázásban rejlő veszélyeket. Természetes, hogy aki súlyos betegségben szenved – különösen szív- és érrendszeri megbetegedésben – annak ellenjavallott a szauna használata. Ugyancsak veszélyes lehet egy betegségben legyöngült szervezet terhelése a hideg és meleg hirtelen váltakozása, ezért ilyenkor is érdemes kihagyni a szaunázást. Amennyiben valakiben a legkisebb kétségek felmerülnek a szaunahasználattal kapcsolatban, akkor ahelyett hogy kísérletezik, kérje ki kezelőorvosa tanácsát!

Az egészséges ember szervezetét is megterheli a szaunázás. Ezért közben, vagy utána már ne ússzunk, mert a melegtől elgyengült izomzatnak már nem igazán tesz jót a terhelés. A szaunázásban kiszáradt szervezetünk folyadékpótlásáról gondoskodjunk, fogyasszunk gyümölcsöt, hogy az eltávozott ásványi anyagokat is pótoljuk!

Finn szauna - szaunázás pro és kontra

 

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top